„Představujeme program 21. století.“
PROGRAM
Zlínský kraj je zakladatelem čtyř nemocnic ve významných krajských centrech, které tvoří základnu ambulantní a lůžkové zdravotní péče pro celý region. Jejich počet je optimální. Co je zapotřebí je zajistit jejich dynamický rozvoj, který umožní konečně poskytovat pro naše občany péči odpovídající 21. století. Vedle toho je ovšem problémem poměrně nízký počet lékařů a zdravotního personálu na počet obyvatel oproti ostatním krajům v republice. Dostupnost především zubařů a praktických lékařů se snižuje. Proti tomu musíme bojovat a dostupnost péče zvýšit.
Dostupnost zdravotní péče a modernizace nemocnic.
- Budeme usilovat o obnovení celodenní zubní pohotovosti ve Zlínském kraji.
- Zajistíme adekvátní leteckou záchrannou službu pro Zlínský kraj.
- Aktivně budeme jednat se zdravotními pojišťovnami včetně vymáhání jejich povinnosti zajistit dostupnost zdravotních služeb.
- Společně se starosty vytvoříme podmínky pro vznik sdružených praxí lékařů, kde bude více lékařů sdílet jednu ordinaci a poskytovat služby více dnů v týdnu.
- Vytvoříme krajský fond podpory pro obce, které budou nabízet pobídky pro praktické lékaře, praktické dětské lékaře a zubaře (vybavení ordinací, bydlení apod.).
- Udržíme pokrytí kraje kapacitní zdravotnickou záchrannou službou vybavenou moderními prostředky. Budeme pokračovat v modernizaci základen.
- Udržíme akreditace všech fungujících zdravotnických zařízení v kraji.
- Budeme investovat do dalšího rozvoje a modernizace krajských nemocnic.
- Budeme investovat do kvality a rozvoje porodnic v krajských nemocnicích, aby nastávající maminky a jejich rodiny měly co nejvyšší komfort a bezpečí.
- Nedílnou součástí spolupráce ve zdravotnictví je předávání podstatných informací. Proto podpoříme zabezpečený elektronický systém přenosu dat mezi všemi poskytovateli zdravotní péče a sociální péče bez ohledu na jejich zřizovatele.
Podpora pro lékařské i nelékařské profese. Bez lékařů a sestřiček bude i ta nejmodernější nemocnice k ničemu.
- Vytvoříme program krajských stipendií pro studenty medicíny a čerstvé absolventy s jasným závazkem přijít po škole pracovat k nám do kraje.
- Finančně podpoříme tzv. rezidenční místa, aby se u nás v kraji více lékařů vzdělávalo.
- Zavedeme koordinátora stáží pro studenty lékařských fakult v ordinacích praktických lékařů v našem kraji.
- V krajských nemocnicích budeme studentům zdravotnických škol platit za jejich povinnou praxi, abych jich více k nám po škole nastoupilo.
- Otevřeme obor/rozšíříme kapacity oborů praktická sestra (SŠ) a diplomovaná sestra (VOŠ) na středních školách v našem kraji
- V krajských nemocnicích zavedeme systém spolupráce při organizaci a sdílení péče, aby se minimalizovala přesčasová práce a nadbytečný provoz zejména v noci.
- Intenzivně se budeme věnovat personální stabilitě našich zdravotnických zařízení i systematickému zvyšování odborné úrovně zdravotníků. Podpoříme i programy k prevenci vyhoření (kurzy zvládání stresových situací, psychologická podpora).
Prevence a zdravý životní styl
- Nadále budeme podporovat krajské programy podpory zdraví, které se zaměří na prevenci a zdravý životní styl všech generací.
- Budeme podporovat služby v oblasti sociálně zdravotního pomezí.
- Budeme dbát na duševní zdraví ve školách, podpoříme programy osvěty, prevence a krizové intervence.
- Podpoříme rozvoj lázeňství a rehabilitační péče.
- Pravidelné sledování a vyhodnocování stavu znečištění ovzduší, vody a prostředí, výskytu cizorodých látek a jejich vlivu na zdraví lidí.
Doprava je sociálně-ekonomický fundament Zlínského kraje. Není to ovšem pouze o silnicích. Je to celý komplex různorodých oblastí – kvalita silnic, železnic, obchvaty měst a obcí, vlaková a autobusová nádraží, kvalita a dostupnost veřejné dopravy, bezbariérovost, parkování apod. Zlínský kraj není pánem nad vším, ale ze své pozice může koordinovat, strategicky řídit nebo pomáhat obcím, městům nebo firmám, aby se důležité stavby a opravy v kraji dokázaly realizovat.
Krajské silnice, mosty a obchvaty
Kraj, prostřednictvím své příspěvkové organizace Ředitelství silnic Zlínského kraje, pečuje o více než 1 760 km silnic (asi 510 km silnic II. třídy a 1 250 km silnic III. třídy). Motoristé jsou tedy denně konfrontováni s jejich kvalitou a péčí o ně.
- Zajistíme stabilní financování oprav a investic do krajských silnic. Ze současných 700 mil. Kč navýšíme objem prostředků na 800–900 mil. Kč ročně.
- Budeme pokračovat v přípravě a realizaci obchvatů regionálních center (přivaděč II/490 od dálnice D49 ve Zlíně, obchvat Uh. Brodu, obchvat Uherského Hradiště a Kunovic, prodloužení ul. Nádražní ve Vsetíně, obchvat Luhačovic).
- Zaměříme se na kvalitu a efektivitu oprav silniční sítě a mostů v kraji (nejen povrchů, ale i dopravně-bezpečnostních prvků jako jsou svodidla, propustky, dopravní značky apod.). Mosty udržíme mimo kategorii „havarijní stav“.
- Podpoříme nemotorovou dopravu – budování cyklotras a cyklostezek nejen v kraji, ale i prostřednictvím mezikrajské a mezinárodní spolupráce. Vytvoříme dotační program pro vytváření cykloturistických tras. Podpoříme přírodní cykloturistické trasy a jejich propojení.
Veřejná doprava, nádraží a MHD
Kraj objednává u dopravců v linkové a regionální železniční dopravě služby v objemu 1,5 mld. Kč. To je celých 30 % vlastních rozpočtových zdrojů. Veřejnou dopravu využívají především studenti, senioři a pravidelně dojíždějící zaměstnanci. Veřejná doprava je budoucností cestování a podle této důležitosti k ní také chceme přistupovat.
- Urychlíme proces integrace (sloučení různých dopravních prostředků a služeb do jednoho celku za účelem zlepšení dostupnosti, efektivity a pohodlí pro cestující) veřejné dopravy ve Zlínském kraji. Zlevníme tím veřejnou dopravu a zvýšíme její komfort – s jedním cestovním dokladem všemi dopravními prostředky.
- Budeme společně s radnicemi měst usilovat o dokončení zapojení systémů MHD do integrovaného systému a zlepšíme provázanost regionální dopravy.
- Zasadíme se o revitalizaci regionálních autobusových nádraží a železničních stanic. Chceme být moderátory a akcelerátory jednání o novém vlakovém a autobusovém nádraží ve Zlíně.
- Budeme pravidelně vyhodnocovat a vylepšovat efektivitu veřejné dopravy. Tržby z veřejné dopravy jsou příjmem kraje, cílem je navyšovat počty cestujících a důsledně kontrolovat placení služeb.
- Budeme jednat o mezikrajské koordinaci autobusových a železničních spojů
- Připravíme podklady pro novou veřejnou zakázku na provozování regionální železniční a linkové veřejné dopravy pro období 2030–2040.
Nadřazená silniční a železniční síť
Zlínským krajem prochází dvě důležité dálnice – D49 a D55 – a také železniční koridor Břeclav – Olomouc – Ostrava. Kraj křižují i důležité silnice I. tříd a významné železniční tahy. Bez účinného tlaku na ústřední orgány by mohly být investice do této infrastruktury utlumeny.
- Ve spolupráci se státními orgány budeme prosazovat stavby klíčových dálnic a modernizaci důležitých železničních tratí (D55, D49, I/57 Palačov – Lešná, trať Otrokovice – Zlín – Vizovice, modernizace a elektrizace železničních tratí na Slovácku a na Valašsku).
- Zasadíme se o rekonstrukce železničních stanic na významných nadregionálních tratích (Valašské Meziříčí, Uherské Hradiště…).
- Podpoříme výstavbu dopravních terminálů a odstavných parkovišť ve významných dopravních uzlech.
BESIP
Bezpečnost silničního provozu je možná chybně opomíjenou aktivitou v oblasti dopravy. Dopravní nehody a následné ztráty na životech nebo újmy na zdraví a majetku stojí ročně stamiliony korun. Proto je třeba se náležitě věnovat dopravní výchově nebo dopravně – technickým opatřením k posílení bezpečnosti.
- Nadále budeme podporovat výstavbu, opravy a provoz dopravních hřišť v kraji a rovněž budeme pokračovat v podpoře preventivních programů v oblasti bezpečnosti silničního provozu (dopravní výchova, soutěže, workshopy…).
- Budeme podporovat stavebně – technická opatření ke zvýšení bezpečnosti v dopravě (osvětlení přechodů, zpomalovací ostrůvky, zdrsňovací nástřiky vozovek apod.) se zaměřením na nejzranitelnější účastníky silničního provozu-seniory, chodce, cyklisty a motorkáře.
- Zaměříme se na častější vážení nákladních vozidel, pořídíme mobilní silniční váhu do majetku kraje.
Ostatní dopravní aktivity
Doprava je navázána i na ostatní oblasti života kraje, např. oblast cestovního ruchu, nebo oblast technologických inovací.
- Zajistíme prodloužení Baťova kanálu minimálně do Kroměříže.
- Využijeme nové „chytré“ technologie a inovace v oblasti dopravy. Např. geolokaci k získání dat, díky kterým můžeme „ušít“ dopravu na míru potřeb každého cestujícího, elektronické sčítací rámy ve dveřích dopravních prostředků apod.
Zlínský kraj zřizuje 12 příspěvkových organizací sociálních služeb. V současnosti jde z rozpočtu Zlínského kraje na sociální politiku 131 mil. Kč ročně. Naším cílem je na konci roku 2028 tento příspěvek zvýšit na 230 mil. Kč. S narůstajícími potřebami musíme zajistit dostupnou a kvalitní péči pro naše občany, a to především formou ambulantních a terénních sociálních služeb, které umožní co nejdéle žít doma. Kraj v této oblasti bude hrát stále významnější roli. Už dnes víme, že nám chybí lůžka v domovech pro seniory nebo v domovech pro seniory se zvláštním režimem. Zlínský kraj má nyní v síti k dispozici cca 3000 lůžek, mimo síť dalších cca 400 lůžek, na které můžeme počítat cca 2500 žádostí.
Naše společnost stárne. Kraj musí intenzivně pomáhat seniorům a nemocným.
- Ctíme přání pomoci, péče či dožití v domácím prostředí. V krajské dotační síti sociálních služeb budeme preferovat takové terénní služby, které spojují sociální pečovatelskou službu i domácí zdravotní péči.
- Maximálně podpoříme terénní pečovatelské služby, které umožní našim seniorům co nejdéle zůstat ve svém přirozeném prostředí. Nalezneme mechanismus solidárního financování v rámci celého kraje tak, aby byly službou pokryty všechny obce kraje, které se do systému připojí.
- Posílíme rozvoj služeb poskytovaných v domácím prostředí i ambulantně, pečovatelskou službu, denní centra, stacionáře.
- Z krajských peněz podpoříme neformální setkávání, sdílení a vzdělávání pečujících osob.
- Vytvoříme internetový rozcestník pro pečující a pacienty, kde na jednom místě najdou veškeré informace o dostupných službách, kapacitách, kontaktech a radách, co dělat v různých životních situacích.
- Připravíme integrovaný sociálně-zdravotní plán, který kraj připraví na stárnutí obyvatel a prováže pobytové a terénní zdravotní a sociální služby. Zvýšíme kapacity pobytových služeb, zejména odlehčovacích.
- Podpoříme rozvoj pobytových domovů i se zvláštním režimem pro seniory, občany s demencí a odlehčovacích služeb pro rodiny pečující o své blízké.
- Budeme věnovat pozornost k motivaci personálu ve sociálně zdravotních službách.
- Ve spolupráci se zdravotnictvím podpoříme vznik kamenného hospicu a rozvoj domácích hospiců.
- Podpoříme programy pro zvýšení počítačové gramotnosti starší generace pro jejich bezpečnost a ochranu jejich financí.
Posílení prorodinné politiky kraje
- Podpoříme vznik dětských skupin – edukace a vzdělávání pro obce v rámci dotačních podpor, semináře, poradenství a jiné případné zřízení v organizacích kraje.
- Podpoříme mezigenerační aktivity a dobrovolnictví, spolupráce s UTB, potvrzení o dobrovolné pomoci pro přijímací řízení, rozvoj dobrovolnictví mezi seniory.
- Budeme usilovat o rozvoj zájemců o pěstounskou péči i reformu domovů pro děti.
- Obnovíme každoroční ocenění pečující osoby a pěstounů.
- Zasadíme se o zvýšení podpory prevence pro rodiny s dětmi (jak přes sociální služby typu prevence, tak přes preventivní programy).
- Vytvoříme pozici sociálního pedagoga ve školách (spoluúčast zřizovatele, města, kde tato pozice bude vhodná).
- Budeme prosazovat zřízení poradenského centra v krajských nemocnicích s cílem provést rodiny nenadálou situací a edukací péče.
- Krajský úřad bude jedničkou v zaměstnávání osob s různými formami flexibilních úvazků.
Sociální politika kraje
- Zajistíme stabilní financování sociálních služeb v kraji. Každoročně budeme navyšovat spolufinancování z rozpočtu Zlínského kraje min. o 15 %. Financování musí být známo rok předem, aby poskytovatelé sociálních služeb měli jistotu.
- Zajistíme snížení administrativní zátěže a lepší nastavení spolupráce sociální a zdravotní péče.
- Posílíme status zaměstnanců pracujících v sociálních službách.
- Je zapotřebí intenzivnější spolupráce s obcemi, městy a donátory v kraji, pružnější systém pro sociální služby, jenž bude reagovat na rychlou potřebu obyvatel Zlínského kraje. Jednotný rámec sběru dat a snížit administrativní zátěž.
- Budeme dbát na rozšíření dostupnosti sociální péče pro občany i v odlehlých oblastech.
Aktivně vstoupíme do politiky bydlení
- Kompetence kraje není o zajištění ani podpoře bydlení. Možná cesta je přes podporu firemního bydlení přes organizace kraje – ubytování pro lékaře, sestřičky, pracovníky v sociálních službách aj.
Kraj konečně musí začít řešit hlavní problémy, které nás trápí a přestat se bát velkých projektů. Na krajských účtech leží nevyužité miliardy (6 mld. Kč) a místo investování nám ty peníze zatím znehodnocuje inflace. Musíme si vytipovat velké investiční projekty v dopravě, ve zdravotnictví nebo v sociální oblasti a vrhnout do toho veškerou naši energii. Zlínský kraj v posledních letech přešlapuje. Je čas to změnit.
Finance a hospodaření kraje 2024–2028
- Provedeme revizi způsobu rozpočtování kraje, prioritou budou investice do dopravní infrastruktury a zdravotnictví.
- Upřednostníme investice spolufinancované z národních nebo evropských zdrojů.
- Vyvineme maximální úsilí k dosažení nového, spravedlivějšího Rozpočtové určení krajů.
- Zrevidujeme dotační politiku kraje, omezíme nesystémové dotační programy, dotační a grantové programy budou vyhlašovány vždy s ohledem na aktuální rozpočtové možnosti kraje a potřebnost v území.
- Zasadíme se o vznik Ekonomické rady Zlínského kraje, do které zapojíme úspěšné podnikatele, zástupce významných zaměstnavatelů, úspěšné živnostníky a nositele inovací, cílem je získat nezávislý pohled na rozhodování v otázkách financování a hospodaření kraje, jeho složek a zřizovaných organizací.
Majetek kraje
- Do péče o majetek a jeho obnovu zapojíme moderní technologie pro jeho efektivní správu, snižování energetické náročnosti a vyhodnocování potřebnosti investic.
- Budeme důsledně vyhodnocovat potřebnost movitého i nemovitého majetku kraje k minimalizaci provozních nákladů.
- Urychlíme postup majetkoprávního vypořádání pozemků zastavěných silnicemi II. a III. třídy mezi krajem a jinými vlastníky.
- Budeme pokračovat v majetkoprávním vypořádání pozemků zastavěných silnicemi mezi krajem, obcemi a státem.
- K minimalizaci provozních výdajů budeme při pořizování majetku prosazovat maximální využití formy centrálních nákupů.
- Budeme využívat externích služeb pouze tam, kde je nejsme schopni zajistit prostřednictvím krajského úřadu, výběrová řízení budou prioritně připravována a administrována především zaměstnanci krajského úřadu.
Zlínský kraj zřizuje 99 škol a školských zařízení. Celkem je ve ZK 607 škol a školských zařízení, nejvíce jich zřizují obce – 448. V krajských středních školách je celkem 21 000 žáků. Přibližně 15 000 žáků je v krajských ZUŠkách. Počet učitelů na krajských školách je kolem 2000. Naším cílem je zajistit, aby naše školy byly moderní, kvalitní, dostupné a bezpečné.
Moderní škola
- Budeme investovat do modernizace školních prostor, technologií a výukových materiálů, aby naše školy byly připraveny na výzvy 21. století.
- Zavedeme program poskytování tabletů nebo notebooků pro potřebné žáky a posílení internetového připojení ve školách pro podporu distančního vzdělávání v případě krizových situací.
- Poskytneme stipendia a granty pro studenty, kteří se rozhodnou studovat obory, ve kterých je nedostatek kvalifikovaných pracovníků v našem kraji.
- Navážeme spolupráci se soukromým sektorem a podpoříme stáže a praxe pro studenty, aby získali praktické zkušenosti a dovednosti potřebné pro uplatnění na trhu práce.
- Budeme podporovat školy s unikátními obory a dlouhou tradicí v našem kraji.
- Zavedeme grantový program pro tyto školy, který jim umožní investovat do modernizace a rozvoje svých specializovaných oborů.
Kvalitní škola
- Zavedeme systém hodnocení kvality škol zřizovaných krajem.
- Vytvoříme platformy pro výměnu know-how mezi školami a firmami a pro podporu start-upů a inovativních projektů studentů.
- Navrhneme mentorovací programy a stipendia pro nadané žáky, aby mohli rozvíjet svůj potenciál a dosáhnout svých cílů.
- Zvýšíme finanční podporu pro výzkumné projekty a inovace na Univerzitě Tomáše Bati.
- Podpoříme rozvoj vědeckého potenciálu univerzity a spolupráci s průmyslovými partnery pro aplikaci výsledků v praxi.
Bezpečná a dostupná škola
- Zavedeme vzdělávací programy pro žáky a pedagogy zaměřené na prevenci chování a ochranu člověka během mimořádných událostí.
- Posílíme bezpečnostní opatření ve školách a podpoříme vzdělávání v oblasti psychického a fyzického zdraví žáků.
- Podpoříme zachování škol v malých obcích a zajistíme jim dostatečnou finanční podporu pro udržení kvalitního vzdělávání.
Rozvoj sportu a volnočasových aktivit
- Posílíme střediska volného času a organizace pracující s mládeží prostřednictvím rozšíření nabídky sportovních, kulturních, vzdělávacích a sociálních aktivit.
- Podpoříme vznik nových středisek a projektů pro mladé lidi, které budou stimulovat jejich zájmy a rozvoj.
Zpracujeme strategický plán rozvoje sportovišť a podpoříme sportovní oddíly ve školách.
Občané Zlínského kraje jsou dlouhodobě hrdí na místní kulturu – na naše zvyky, tradice a folklór. Kultura pro nás není nějakou třešničkou na dortu, ale skutečným zdrojem pro rozvoj ekonomiky. Kultura určuje kvalitu života lidí ve Zlínském kraji. Naším úkolem je udržení tohoto dědictví a využití pro naši budoucnost.
Kultura jako příležitost pro rozvoj ekonomiky a cestovního ruchu
- Budeme podporovat propojení regionů Valašska, Hané, Moravského Slovácka, Luhačovického Zálesí, Záhoří, Horňácka prostřednictvím páteřní infrastruktury a podporovat kvalitu služeb v cestovním ruchu, například ubytovací kapacity pro turisty v okolí Baťova kanálu.
- Podpoříme regionální kulturní identity zmíněných regionů – vzdělávání všech generací s cílem prohloubit lokální kulturní identitu (rekonstrukce krojů, udržování zvykoslovných tradic – hody, vynášení zimy, vydávání místopisných publikací, popularizační přednášky, zachování dialektů).
- Zaměříme se na propojování regionů prostřednictvím lokálních kulturních tradic – vinobraní, trnkobraní, hody, košty apod.
- Zasadíme se o to, aby byl odzemek podobně jako verbuňk prohlášen statkem světového kulturního dědictví.
- Poutní turismus je příležitostí pro rozvoj služeb v regionu opřených o kulturní místa – oporou jsou tradiční poutní místa: sv. Hostýn, Velehrad, Zašová, Provodov, Ostrožská Lhota, Uherský Brod, Štípa, Radhošť, podpora obnovy zapomenutých poutních tras, podpora doplnění informací o Zlínském kraji v digitálních aplikacích pro poutníky.
Kulturní a kreativní průmysl
- Kulturní a kreativní průmysly jsou doménou specializace Zlínského kraje a příležitostí pro ekonomický rozvoj regionu vzhledem k vysoké přidané hodnotě, kterou generují … proto je nezbytné je podporovat v rámci celého ekosystému vzdělávání.
- Audiovizuální umění je základní příležitostí pro rozvoj kulturních a kreativních odvětví Zlínského kraje – multiplikační efekty vložených veřejných prostředků, využití filmových profesí pro tvorbu ve Zlínském kraji.
- Kreativita a „živý tvůrčí duch kraje“ je lákadlem pro vysoce kvalifikované potenciální nové obyvatele kraje, Zlínský kraj tuto výhodu posiluje a o své výhodě pravidelně informuje.
- Design jako základ kvalitní průmyslové výroby v kraji – sklo, obuv, ohýbaný nábytek, městský mobiliář, modulární bydlení, plastové výlisky, Valašské Meziříčí, Květná, Zlín, Bystřice pod Hostýnem, Vizovice, Napajedla.
- Prezentace audiovizuálních děl, které se v současnosti natáčejí ve Zlínském kraji, zdroj hrdosti na region, ve kterém žiju, nebo ze kterého pocházím, prezentace regionů ve světě, aplikace pro rozvoj digitálních platforem pro cestování po filmových místech.
- Dětský filmový festival jako příležitost pro výchovu a vzdělávání dětského publika v celém kraji.
Rozvoj venkova
Venkov Zlínského kraje má jedinečnou rozmanitost a má velký potenciál. Je potřeba jej využívat a podporovat jeho další rozvoj.
- Jsme proti slučování obcí.
- Využijeme potenciál Místních akčních skupin působících v našem kraji a jednotlivých sdružení obcí
- Nadále budeme podporovat elektronizaci veřejné správy a podporovat její srozumitelnost a motivovat pro větší využití.
- Budeme dál podporovat program pro rozvoj venkova s tím, že zachováme systém, kde si priority a zaměření podpory rozhodnou sami zástupci obcí.
- Budeme dále podporovat soutěž Vesnice roku.
- Podpoříme propagaci místních produktů a navážeme na různé soutěže.
- Zviditelníme a zasíťujeme různé výrobce místních produktů.
- Budeme nadále finančně podporovat projekční dokumentaci na různé projekty.
- Budeme se zasazovat o to, aby všude byl dostupný a kvalitní mobilní signál a zároveň budeme jednat s vládou, aby se zásadně zvýšila podpora rychlého internetu i do odlehlých částí kraje.
Rozvoj obcí a měst je pro nás prioritou, protože se týká každého z nás.
Zlínský kraj svou rozlohou 3 963 km2 je čtvrtým nejmenším krajem v republice. Má celkem 307 obcí (z toho 30 měst), ve kterých ke konci roku 2022 žilo 580 531 obyvatel.
- Budeme nadále podporovat spolufinancování velkých projektů regionálního významu, které získaly podporu z evropských nebo státních grantů.
- Staví se nové rodinné domy v nových stavebních lokalitách, avšak ve středu obcí a stávající zástavbě se objevují neopravené domy nebo dokonce ruiny. Proto se zaměříme na pomoc při nákupu starých domů, které se budou demolovat nebo rekonstruovat, a to bezúročnou půjčkou nebo dotací. Pomoc zaměříme nejen na obce, ale také na rodiny.
- Podpoříme školení a vzdělávání úředníků na obcích.
- Podpoříme zasíťování nových stavebních obvodů v obcích a městech pro výstavbu nových rodinných nebo bytových domů.
- Budeme dále podporovat a prosazovat využití potenciálu v MAS působících ve Zlínském kraji v oblasti dotační informovanosti a v přípravě žádostí u různých dotačních titulů pro různé skupiny obyvatel.
- Podpoříme spolky, organizace a akce, kde se setkávají obyvatelé. Každý kraj by měl mít fond na finanční podporu spolkového života.
- Budeme dále podporovat průmyslové zóny a vznik nových na území kraje s ohledem na životní prostředí.
Nesmíme zapomenout na naší jedinečnou přírodu.
Pro svažitost a členitost terénu velké části kraje je obdělávání půdy obtížné. Z celkového půdního fondu kraje činí 48,5 % zemědělské a 51,5 % nezemědělské půdy. Nejvíce zemědělské půdy má okres Uherské Hradiště. Zcela odlišné rozdělení půdy je v okrese Vsetín, ve kterém je podíl nezemědělské půdy výrazně vyšší a z níž 85,3 % zabírají lesy, převážně smrkové.
- Podpoříme odborně i finančně výstavbu retenčních nádrží, poldrů, rybníků
a vsakování vody z lesních a polních cest. Povolení (ohlášení) u těchto akcí by mělo být jednoduché, aby neodradilo majitele od investování do projektů zadržování vody v krajině. - Budeme podporovat vlastníky lesů (oplocenky, zalesňování a zadržování vody na lesních pozemcích). Podpoříme výsadbu smíšených lesů po kůrovcové kalamitě nebo mýtní těžbě pro další generace.
- Budeme omezovat zábor zemědělské půdy, zejména té nejkvalitnější. Budeme podporovat spíše využití stávajících nevyužitých ploch.
- Podpoříme větší energetickou samostatnost měst a obcí, např. zelené střechy, fotovoltaika a solární panely na veřejných nebo soukromých budovách.
- Budeme pokračovat v kotlíkových dotacích.
- Podpoříme ekologické, přírodě blízké a energeticky využitelné zpracování odpadů.
- Podpoříme dotřiďování a dostupnost sběrných dvorů.
- Zasadíme se o větší využití dotříděných složek odpadů.
- Podpoříme osvětu pro další použití použitého nábytku, hraček a dalších použitelných výrobků.
- Při jednání o novém rozpočtu EU se budeme zasazovat za kohezní rozpočet, který poskytne krajům a municipalitám odpovídající možnosti financování rozvojových projektů zejména dopravní infrastruktury, energetiky, ochrany životního prostředí apod.
- Prosadíme systematickou pomoc kraje při získávání prostředků z EU pro jednotlivé entity v kraji (obce, města, neziskové organizace, školy apod.).
- Budeme v maximální možné míře využívat financí na podporu přeshraniční spolupráce jak krajských projektů, tak projektů měst, obcí a dalších subjektů.
- Chceme aktivně ovlivňovat evropskou legislativu regionálními samosprávami prostřednictvím zástupců ve Výboru regionů EU v Bruselu a využíváním mezirezortního připomínkového řízení k zákonům ovlivněnými legislativou EU.
- Budeme podporovat meziregionální spolupráci se zaměřením nejen na členy EU, ale i na země východní Evropy (členské + kandidátské země EU), a to s důrazem na sociální spolupráci, podporu mládeže a vzdělávacích aktivit.
KONTAKT
KATEŘINA MARTYKÁNOVÁ
mluvčí kampaně
info@kraj21.cz